
Veelgestelde gebruikersvragen
Hieronder vind je per onderwerp de meest gestelde gebruikersvragen.
Vind je geen antwoord op jouw vraag, neem dan contact op met de WoonVeilig Klantenservice. Wij helpen je graag verder.
Algemene vragen
- Controleer de huiscentrale: de lampjes moeten groen branden.
- Controleer je inloggegevens: gebruik je gebruikersnaam (geen e-mailadres) en let op hoofdletters.
- Wachtwoord vergeten? Klik op 'Wachtwoord vergeten' op de inlogpagina om een resetlink te ontvangen.
- Controleer je internetverbinding: probeer in te loggen via een andere browser of wis je cache.
- Herstart de huiscentrale: maak deze 15 minuten stroomloos en probeer opnieuw.
Gebruikersnaam vergeten? Neem dan contact op met onze klantenservice.
We vragen dan naar de laatste 6 cijfers van het MAC-adres van je huiscentrale en de laatste 4 cijfers van je IBAN, zorg dat je deze gegevens paraat hebt als je contact opneemt.
-
Open de accessoire en neem de batterij uit de accessoire.
-
Wacht nu 5 minuten en druk vervolgens op de knop van de accessoire (led zal nu niet meer branden bij indrukken van de knop).
- Plaats nu de nieuwe batterij en schroef de accessoire weer dicht.
Vervolgens ontvangt de hoofdbewoner een notificatie dat de batterij succesvol is vervangen.
Meer tips over batterijen vindt je hier
Je ontvangt de melding dat er een systeemtest is mislukt, Wat nu?
De WoonVeilig Systeemtest test de verbinding waarover de alarmmeldingen aan onze server worden verstuurd. Deze test wordt om de 6 uur uitgevoerd. Mocht de huiscentrale op het moment dat dit test-signaal verstuurd is geen verbinding hebben met het WoonVeilig platform (ook ingeval van slechts een korte onderbreking), dan wordt een melding “Systeemtest mislukt” verstuurd.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn dat je een 'Systeemtest mislukt' ontvangt. De meest voorkomende zijn:
- Je huiscentrale heeft geen verbinding met het internet. De systeemtest zal dan verschijnen nadat je de melding ‘Internetverbinding verbroken’ hebt ontvangen.
- Je internetprovider ervaart een storing of voert werkzaamheden uit.
- Je internetmodem of andere netwerkapparatuur ervaart problemen waardoor er geen betrouwbare verbinding is met het internet.
- Het dienstenplatform van WoonVeilig is niet bereikbaar door werkzaamheden of een storing ergens op het internet op de route tussen je huiscentrale en de het dienstenplatform van WoonVeilig.
Het kan dus voorkomen dat je de melding ontvangt zonder dat er echt iets aan de hand is.
Als je de melding ontvangt dan kan je het beste minimaal 6 uur wachten en dan de alarm geschiedenis in je WoonVeilig app of web-account controleren. Verschijnt ná de melding “Systeemtest mislukt” weer een melding “Systeemtest OK”, dan is het probleem al verholpen.
Neem bij twijfel contact op met de WoonVeilig klantenservice.
U ontvangt de melding ‘Internet Provider Storing’, Wat nu?
Deze melding komt voor wanneer ergens op het internet een verbinding niet gemaakt kan worden tussen uw huiscentrale en de servers van WoonVeilig.
De oorzaak achter deze melding kan zeer veelzijdig zijn, denkt u hierbij aan de volgende mogelijke oorzaken: Uw internetprovider ervaart een storing of voert mogelijk werkzaamheden uit. Uw internetmodem of andere netwerkapparatuur ervaart problemen waardoor er geen (correcte) verbinding is met het internet en daarmee met onze servers. De servers van WoonVeilig zijn niet bereikbaar door werkzaamheden of een storing ergens op het internet op de route tussen uw huiscentrale en de servers van WoonVeilig.
Mocht het zo zijn dat de uitwerking is dat u uw WoonVeilig Alarmsysteem niet via de app of het online platform kunt bedienen dan kunt u ten tijde van deze onderbreking uw WoonVeilig Alarmsysteem altijd schakelen via uw WoonVeilig afstandsbediening of bedieningspaneel.
Ook werkt de alarmering lokaal door middel van de sirene in de huiscentrale en eventuele externe sirenes.
Eventuele alarmmeldingen worden ten tijde van een dergelijke onderbreking mogelijk met een vertraging aan u en uw contactpersonen verzonden.
Er zal na de onderbreking een ‘Internet Provider Storing Hersteld’ melding volgen in uw meldingen overzicht.
Schroom niet om bij twijfel contact op te nemen met onze afdeling klantenservice.
De enige manier om deze vorm van alarm te deactiveren is middels het bedieningspaneel. Zodra de code is ingevoerd en op de groene knop is gedrukt wordt het alarm gedeactiveerd.
Bij een vermoeden dat je account wordt misbruikt wordt het automatisch geblokkeerd. Je krijgt de volgende melding: ’Dit account is vergrendeld. Neem contact op met een beheerder om het account te laten ontgrendelen.’. Neem in dat geval contact op met de klantenservice.
Het WoonVeilig Alarmsysteem meldt een alarm direct per SMS, e-mail en telefoon aan jou en de door jouw opgegeven contactpersonen indien het is aangesloten op de WoonVeilig beveiligingsdienst. Als onderdeel van de beveiligingsdienst heb je toegang tot jouw persoonlijke WoonVeilig omgeving waar je al jouw voorkeuren voor het alarmsysteem instelt. Ook kun je gebruik maken van sms en/of de WoonVeilig App om je alarmsysteem met je smartphone te bedienen, ongeacht waar je bent. De beveiligingsdienst bevat tevens automatische onderhoudsprocedures waarmee je altijd verzekerd bent van een continue en betrouwbare beveiliging.
Zonder de WoonVeilig beveiligingsdienst worden alarmmeldingen of andere waarschuwingsmeldingen (batterijmeldingen, storingsmeldingen, etc.) niet meer doorgegeven en heb je geen mogelijkheid om instellingen te wijzigen in het systeem. Zonder de WoonVeilig beveiligingsdienst kun je je alarmsysteem niet meer op afstand via sms en/of de WoonVeilig App bedienen en functioneren ook je 'slimme stekkers' niet meer.
Het alarmsysteem kan worden blijven gebruikt als lokaal alarm (met sirene) zonder doormelding. Voor een betrouwbare beveiliging adviseert WoonVeilig het alarmsysteem echter altijd te gebruiken in combinatie met de WoonVeilig beveiligingsdienst.
Nadat de beveiligingsdienst is beëindigd kan het systeem worden overgedragen aan iemand anders. Die kan het systeem vervolgens weer direct aanmelden.
De sirene zal gedurende 3 minuten afgaan. Als hierna weer een nieuw alarm wordt gegenereerd door de accessoires (er wordt bijv. opnieuw een deur geopend) dan zal de sirene opnieuw gedurende 3 minuten afgaan.
Ja. Met een geschikte mobiele telefoon en een data abonnement kan de persoonlijke WoonVeilig omgeving ook worden bereikt via mobile.woonveilig.nl. Op de mobiele website kan de status van het alarmsysteem en de sirene worden gewijzigd. Daarnaast kunnen de meldingen, beeldopnames en contactpersonen worden bekeken en kan je jouw Slimme Stekkers en Slimme Radiatorknoppen eenvoudig op afstand bedienen.
Het WoonVeilig alarmsysteem kent 3 geluiden bij een alarm:
- Constant en luid: in geval van een inbraakalarm en bij het indrukken van de paniekknop;
- Onderbroken: in geval van een brandalarm (3 tonen - pauze - 3 tonen);
- Constant en zacht : in geval van een lekkage alarm.
Met het WoonVeilig alarmlicht kan van buitenaf worden gezien of het alarm is aan- of uitgeschakeld. Zodra het alarm is aangezet licht het WoonVeilig alarmlicht driemaal op. Als het alarm wordt uitgezet zal het alarmlicht van links naar rechts knipperen. Het WoonVeilig alarmlicht met sirene geeft naast lichtsignalen ook pieptonen. Een pieptoon bij het aanzetten van het alarmsysteem en 2 pieptonen als het alarm wordt uitgezet. Zo kan je direct controleren of het alarmsysteem correct is aan- of uitgezet.
Het rekeningnummer waarvan WoonVeilig automatisch incasseert kan gewijzigd worden in het WoonVeilig account. Ga naar het kopje 'Persoonlijke gegevens' onder het tabblad 'Mijn account'. Klik op de knop 'Aanpassen'. Hier kan het rekeningnummer maar ook adresgegevens, etc. worden veranderd. Klik op de knop 'Opslaan' om de wijzigingen op te slaan.
Het adres waarop de huiscentrale staat geregistreerd kan gewijzigd worden in het WoonVeilig account. Ga naar het kopje 'Persoonlijke gegevens' onder het tabblad 'Mijn account'. Klik op de knop 'Aanpassen'. Hier kunnen de adresgegevens maar ook het rekeningnummer, etc. worden veranderd. Klik op de knop 'Opslaan' om de wijzigingen op te slaan.
Ook moet het adres worden gewijzigd bij het kopje 'Locatie huiscentrale' onder het tabblad 'Alarmsysteem'. Klik op de knop 'instellingen aanpassen'. Klik op de knop 'Opslaan' om de wijzigingen op te slaan.
Huiscentrale model: WV-1716 communiceert via een andere frequentie dan de nieuwere huiscentrale modellen: GATE-01 / GATE-02 / GATE-03 en GATE-04. Daarom kunnen beide productlijnen niet met elkaar communiceren. Daarnaast hebben de nieuwere huiscentrale modellen de mogelijkheid om meer accessoires aan te sluiten.
Wanneer je in het bezit bent van huiscentrale model WV-1716 kan je 32 accessoires aanmelden. Dit is inclusief 4 camera’s en 8 slimme stekkers.
Wanneer je in het bezit bent van huiscentrale model GATE-01 kan je 82 accessoires aanmelden. Dit is inclusief 4 camera’s en 8 slimme stekkers.
Wanneer je in het bezit bent van huiscentrale model GATE-02 kan je 160 accessoires aanmelden. Dit is inclusief 4 camera’s en 16 slimme stekkers.
Aan de achterkant van je huiscentrale zit een sticker. Op deze sticker staat of je in bezit bent van huiscentrale model: WV-1716 / GATE-01 / GATE-02 / GATE-03 of GATE-04. Zie voor meer informatie: https://www.woonveilig.nl/welke-huiscentrale-heb-ik
De accessoires voor jouw huiscentrale zijn verkrijgbaar in de online shop. Selecteer jouw type huiscentrale in het huiscentrale menu rechtsboven in de online shop.
Weet je niet precies welk type huiscentrale je hebt? Kijk dan op: https://www.woonveilig.nl/welke-huiscentrale-heb-ik
Het alarm kan aan of uit worden geschakeld door het sturen van een sms-bericht. Het nummer waar je het bericht naartoe moet sturen is: +31 6 2280 7092
- Om het alarm aan te zetten SMS dan: AAN spatie [huiscentrale ID], bijvoorbeeld: AAN 001234
- Om het alarm uit te zetten SMS dan: UIT spatie [huiscentrale ID], bijvoorbeeld: UIT 001234
De huiscentrale ID is in de persoonlijke WoonVeilig omgeving te vinden onder het tabblad 'Alarmsysteem' onder het kopje 'Locatie huiscentrale'.
Let op: het gebruikte mobiele nummer moet zijn geregistreerd als een mobiel nummer van een bewoner. Ga naar het tabblad 'Mijn account' in de persoonlijke WoonVeilig omgeving en klik onder het kopje 'Bewoners met toegang tot het alarmsysteem' op een naam van een bewoner. Vul bij het veld 'Mobiele telefoon' het gewenste mobiele nummer in.
Op alle WoonVeilig producten die zijn aangesloten op een actieve WoonVeilig beveiligingsdienst is een garantietermijn van 4 jaar van toepassing. Voor batterijen en stickers geldt deze garantietermijn niet.
Op het moment dat een product niet voldoet aan de te verwachte eigenschappen dien je contact op te nemen met de WoonVeilig klantenservice. De garantie die WoonVeilig geeft staat altijd boven andere garantieafspraken, bijvoorbeeld met retailpartijen.
WoonVeilig is te bereiken via telefoonnummer 088 - 383 88 38. Dit nummer is ook vanuit het buitenland te bellen. Je betaalt enkel de kosten van je telefoonprovider. Toch liever contact opnemen per mail? Neem dan online contact op met de WoonVeilig Klantenservice.
Log in op je persoonlijke WoonVeilig account. Ga naar het tabblad "Alarmsysteem". Hier vind je het 6-cijferige Huiscentrale ID. Dit ID heb je nodig om het alarmsysteem per SMS aan of uit te schakelen. Ook kan de klantenservice vragen naar het Huiscentrale ID.
WoonVeilig hanteert sinds 1 december 2017 een Faire Use Policy voor het bewaren van camerabeelden. Deze Fair Use Policy is in het leven geroepen om misstanden te voorkomen. Om er voor te zorgen dat we iedereen voordelige tarieven kunnen bieden moeten we excessen van anderen voorkomen en uitsluiten. Hiermee beschermen we onze klanten tegen te hoge tarieven. Een Faire Use Policy houdt in dat wanneer je veel meer opnames geneert dan een gemiddelde klant, jij de 'Faire Use Policy' overschrijdt.
Wanneer je de Fair Use Policy bijna gaat overschrijden krijg jij van ons een waarschuwingsmail zodat je oude opnames kan verwijderen. Indien dit niet gebeurt en je de Fair Use Policy overschrijdt krijg je van ons een e-mail dat de Fair Use Policy is overschreden. Voor elke nieuwe opname die de camera maakt, wordt de oudste opname automatisch verwijderd.
WoonVeilig hanteert een zeer riante grens. Als je meer dan 5 maal het gemiddeld gebruik van andere gebruikers overschrijdt is dit excessief gebruik. Indien je toch een waarschuwingsmail van ons ontvangt kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Onze klantenservice medewerkers kunnen je helpen om de camera zo aan te passen dat je in de toekomst de Fair Use Policy niet meer overschrijdt.
Allereerst gefeliciteerd met jouw nieuwe woning! Klik hier om te bekijken wat je precies moet doen wanneer je gaat verhuizen
Voorbereiding:
- Controleer het batterijtype op de sensor of in de handleiding (meestal AAA of CR123A lithiumbatterijen).
- Zorg voor nieuwe, kwalitatieve batterijen.
Sensor openen:
- Schakel het alarmsysteem uit om ongewenste meldingen te voorkomen.
- Klik de sensor los van de houder en open de behuizing met een kleine schroevendraaier indien nodig.
Batterijen vervangen:
- Verwijder de oude batterijen en wacht 10 minuten voordat je nieuwe plaatst.
- Plaats de nieuwe batterijen correct volgens de aangegeven richting.
- Sluit de sensor weer goed af.
Sensor testen:
- Schakel het alarmsysteem weer in.
- Controleer in de WoonVeilig app of de sensor correct functioneert.
Afronding:
- Als de sensor niet werkt, neem contact op met onze klantenservice.
- Controleer en vervang batterijen jaarlijks voor optimale werking.
Mijn account & mijn diensten
Je kunt eenvoudig je diensten wijzigen of opzeggen via je online WoonVeilig-account. Volg deze stappen:
- Log in op je WoonVeilig-account met je gebruikersnaam en wachtwoord.
- Ga naar 'Mijn account' in het menu.
- Wijzig je diensten onder het onderdeel 'Services'. Hier kun je je diensten eenvoudig "AAN" of 'UIT' zetten.
Let op: Er geldt een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Na een succesvolle wijziging of opzegging ontvang je een bevestigingsmail. Als je niet alle stappen doorloopt, wordt je abonnement niet opgezegd.
Als je kunt inloggen, volg dan deze stappen:
Via de website:
- Log in op je WoonVeilig-account.
- Ga naar 'Mijn account'.
- Selecteer de bewoner waarvan je het wachtwoord wilt wijzigen.
- Voer een nieuw wachtwoord in en klik op Opslaan.
Via de app:
- Open de WoonVeilig-app en tik op de drie streepjes rechtsboven.
- Ga naar Instellingen > Bewoners.
- Selecteer de bewoner en voer een nieuw wachtwoord in.
- Tik op Bewaren.
Wat als ik niet meer kan inloggen?
Als je geen toegang meer hebt tot je account, kunnen wij je wachtwoord voor jou resetten. Stuur ons de volgende gegevens:
- Het MAC-adres van je huiscentrale (te vinden op de sticker van uw huiscentrale).
- De laatste 4 cijfers van je rekeningnummer waarmee je jouw abonnement betaalt.
Let op! Stuur deze informatie vanaf het geregistreerde e-mailadres.
Via de website:
- Log in op je WoonVeilig-account.
- Klik op Overzicht in de oranje balk.
- Scroll naar Bewoners met toegang tot het alarmsysteem.
- Selecteer de bewoner en voer een nieuwe 4-cijferige pincode in.
- Klik op Opslaan of Wijzig pincode.
Via de app:
- Open de app en tik op de drie streepjes linksboven.
- Ga naar Instellingen > Bewoners.
- Selecteer de gebruiker en voer een nieuwe 4-cijferige pincode in.
- Tik op Bewaren.
Tips voor een veilige pincode:
Gebruik geen voor de hand liggende codes zoals 1234 of je geboortedatum. Deel de pincode alleen met geautoriseerde personen. Wijzig de pincode regelmatig voor extra beveiliging. Test na wijziging of de pincode correct werkt.
Neem contact op met de WoonVeilig klantenservice om een WoonVeilig camera uit je account te verwijderen.
Wat te doen met een verwijderde camera? Je kunt het apparaat bewaren voor toekomstig gebruik of door het op de juiste manier te recyclen.
Installatievragen
Voorbereiding:
- Zorg dat je alarmsysteem is ingeschakeld en goed werkt.
- Zet het alarm uit.
- Houd de nieuwe sensor of camera binnen handbereik.
- Open de WoonVeilig app of log in via de website.
Sensor toevoegen:
- Houd de Reset of Bevestigen knop op de huiscentrale 7 seconden ingedrukt.
- Houd het doorzichtige knopje op de sensor 2 seconden ingedrukt totdat je een pieptoon hoort.
- De sensor wordt nu zichtbaar in de app of op de website.
Via de WoonVeilig app:
- Ga naar Instellingen > Instellen accessoires.
- Geef de sensor een unieke naam en pas de instellingen aan.
Via de WoonVeilig website:
- Ga naar Instellingen > Alarmsysteem > Instellingen aanpassen.
- Pas de naam en instellingen van de sensor aan.
Camera toevoegen: (alleen via de website)
- Klik op het tabblad Camera’s.
- Klik op Toevoegen Camera en volg de instructies.
Tip: Wil je de camera via Wi-Fi verbinden? Gebruik dan de WoonVeilig app.
Test het nieuwe apparaat:
- Het systeem voert automatisch een test uit.
- Je kunt de sensor handmatig testen door bijvoorbeeld een deur te openen.
Afronding:
- Het nieuwe apparaat verschijnt in je lijst met gekoppelde apparaten.
- Stel meldingen en instellingen naar wens in.
Indien er zich meerdere WoonVeilig alarmsystemen in je omgeving bevinden zal dit geen problemen opleveren voor jouw WoonVeilig alarmsysteem. De WoonVeilig accessoires communiceren met de huiscentrale via een gecodeerd signaal. Voor deze gecodeerde communicatie is vereist dat de accessoire is aangemeld op de desbetreffende huiscentrale. Zonder deze koppeling zal er dus ook geen alarmmelding mogelijk zijn.
Wij raden wel aan om een afstandsbediening te verwijderen uit de persoonlijke WoonVeilig omgeving indien deze is kwijt geraakt. Zodra de afstandsbediening terug is gevonden kan je deze zeer eenvoudig weer aanmelden op het WoonVeilig alarmsysteem.
Indien jouw kabelmodem niet beschikt over een DHCP functie kan je alleen het aantal ethernetpoorten uitbreiden met een router. Op de router dien je de DHCP functie te activeren. Een router is in de meeste computer- of elektronica zaken te verkrijgen tussen de € 25,- en de € 50,-.
Indien uw kabelmodem beschikt over een DHCP functie kan je het aantal ethernetpoorten uitbreiden met een willekeurige switch.
Ook is het belangrijk om je apparatuur te resetten nadat je een router hebt geplaatst:
- Zet je modem en router uit;
- Trek de voeding uit de WoonVeilig huiscentrale en zet de batterijschakelaar aan de zijkant op ‘Uit’;
- Wacht nu 90 seconden voordat je de modem weer aanzet;
- Zodra op de modem het ‘Online’ lampje continu brandt kan je de router weer aanzetten;
- Heeft de router weer verbinding zet dan de batterijschakelaar van de huiscentrale weer op ‘Aan’ en sluit de stroom weer aan op de huiscentrale;
- Op de huiscentrale brandt het onderste lampje (Online) continu groen en na 11 minuten krijg je automatisch een melding dat de internetverbinding is hersteld.
Test na de installatie of een elektrisch apparaat of lamp aan en uitgaat wanneer je via de website de Slimme stekker bedient. Mocht dit niet werken dan kan het liggen aan het draadloos bereik. Steek dan de Slimme stekker in een stopcontact zo dicht mogelijk bij de Huiscentrale en doorloop de installatie procedure opnieuw. Wanneer de Slimme stekker dan wel werkt dan was het een bereikprobleem. Kies dan een andere plaats in je huis waar wel bereik is.
Voor deze producten is het belangrijk dat je gebruik maakt van de laatste softwareversie. Deze dient minimaal versie 1.1.8 te zijn. De vraag of je deze update wilt installeren verschijnt automatisch na 10 seconden in het tabblad "Overzicht" wanneer je inlogt in de online omgeving. Zodra je de laatste softwareversie installeert is het belangrijk om dit proces absoluut niet te onderbreken. Dit proces duurt maximaal 20 minuten (afhankelijk van je internetsnelheid). Wanneer versie 1.1.8 of hoger is geïnstalleerd kun je direct gebruik maken van alle opties van de binnensirene/glasbreukmelder.
Alleen als je nog steeds gebruik maakt van een verouderde softwareversie verschijnt automatisch na 10 seconden in het tabblad "Overzicht" in je online omgeving, de vraag of je de nieuwste softwareversie wilt installeren. Zodra je de laatste softwareversie installeert is het belangrijk om dit proces absoluut niet te onderbreken. Het proces om de software van de huiscentrale bij te werken duurt maximaal 20 minuten (afhankelijk van je internetsnelheid).
Alle accessoires van het WoonVeilig Alarmsysteem zijn door WoonVeilig al aangemeld.
Om extra accessoires aan te melden moet de WoonVeilig Huiscentrale zich in de zoekstand bevinden. De zoekstand wordt geactiveerd door op de huiscentrale gedurende 7 seconden de knop ‘Reset/Learn’ in te drukken. Op de huiscentrale zal het lampje ‘Status’ gaan knipperen en zullen de lampjes ‘Melding’ en ‘Online’ uitgaan. Druk minimaal 3 seconden op een knop van de accessoire. De huiscentrale geeft een pieptoon wanneer de nieuwe accessoire succesvol is aangemeld. De accessoire zal dan binnen enkele minuten verschijnen in de persoonlijke WoonVeilig omgeving.
Om een bedieningspaneel aan te melden moeten de toetsen met het * symbool en het # symbool tegelijkertijd in worden gedrukt terwijl de huiscentrale zich in de zoekstand bevindt.
De camera en het alarmlicht kennen andere procedures voor de aanmelding. Zie hiervoor de handleidingen in de online shop.
- Schakel het modem en de router uit.
- Ontkoppel de voeding van de WoonVeilig huiscentrale en zet de batterijschakelaar aan de zijkant op ‘UIT’.
- Wacht 90 seconden voordat je het modem weer inschakelt.
- Wacht tot het ‘Online’ lampje op het modem continu brandt, en schakel vervolgens de router weer in.
- Zodra de router verbinding heeft, zet dan de batterijschakelaar van de huiscentrale weer op ‘AAN’ en sluit de stroom weer aan.
- Na ongeveer 11 minuten ontvang je een melding dat de internetverbinding is hersteld.
Instellingen
Om te kunnen zien welke bewoner het alarm heeft ge(de)activeerd met haar of zijn pincode kan je voor elke bewoner een unieke pincode registreren.
De pincode is te veranderen door naar het tabblad 'Mijn account' te gaan in de persoonlijke WoonVeilig omgeving. Klik onder de kop 'Bewoners met toegang tot het alarmsysteem' op de naam van de desbetreffende contactpersoon. Vervolgens kan de gewenste pincode in het veld ‘Pincode’ worden ingevoerd.
De toepassingsmogelijkheden voor de WoonVeilig Slimme Stekkers zijn eindeloos, maar hoe stel je dat eigenlijk in?
Dit regel je heel eenvoudig in via jouw eigen vertrouwde WoonVeilig omgeving. We leggen je hier precies uit hoe dat in zijn werk gaat.
Door een vertragingstijd in te stellen kun je jouw woning betreden en verlaten zonder dat het alarm direct afgaat. Nieuwsgierig hoe je dat precies instelt? Dat leggen we je hier graag uit.
Om te kunnen zien welke gebruiker het alarm ge(de)activeerd heeft met een afstandsbediening is het van belang dat de afstandsbediening is aangemeld. Ook moet de gebruiker zijn toegevoegd als een bewoner met toegang tot het alarmsysteem onder het tabblad ‘Mijn account’ in de persoonlijke WoonVeilig omgeving. Klik op de naam van de desbetreffende bewoner om diens persoonlijke instellingen te wijzigen. In het veld ‘Afstandsbediening’ kan een al aangemelde afstandsbediening worden gekoppeld aan deze bewoner.
Met deze handige functie bepaal je namelijk zelf welke accessoires actief moeten zijn in deze stand. Dat is wel zo handig als je de benedenverdieping beveiligd wil hebben terwijl je boven vrij rond wil lopen zonder dat dan het inbraakalarm afgaat. We leggen je hier graag uit hoe je deze stand instelt.
Onder het tabblad 'Contactpersonen' op de persoonlijke WoonVeilig pagina kunnen de systeemmeldingen uitgeschakeld worden die telefonisch en per SMS aan de eerste contactpersoon worden doorgegeven. Systeemmeldingen worden dan alleen nog per e-mail verstuurd. Deze instelling heeft geen invloed op alarmmeldingen (inbraak, brand, paniek en lekkage). Alarmmeldingen worden dus altijd telefonisch, per SMS en e-mail doorgegeven.
Onder de systeemmeldingen vallen de volgende meldingen:
- Meldingen omtrent een internetstoring.
- Meldingen omtrent een stroomstoring.
- Meldingen omtrent een accessoirefout.
Op dit moment is het mogelijk om maximaal 6 bewoners te registreren in de persoonlijke WoonVeilig omgeving Als dit aantal niet genoeg is dan raden we aan om de bewoners in groepen te verdelen (de kinderen bijvoorbeeld kunnen een groep vormen door ze gebruik te laten maken van de gegevens van 1 bewoner). Ook kan iedereen die het alarm aan en uit moeten schakelen worden voorzien van een afstandsbediening. Wordt deze afstandsbediening gebruikt dan zal dit worden gelogd in de persoonlijke WoonVeilig omgeving.
Technische vragen
-
Open de accessoire en neem de batterij uit de accessoire.
-
Wacht nu 5 minuten en druk vervolgens op de knop van de accessoire (led zal nu niet meer branden bij indrukken van de knop).
- Plaats nu de nieuwe batterij en schroef de accessoire weer dicht.
Vervolgens zal de hoofdbewoner een notificatie ontvangen dat de batterij succesvol is vervangen.
Meer tips over batterijen vindt je [hier] (https://www.woonveilig.nl/gebruikerstips-batterijen)
- Log in op je WoonVeilig account via www.woonveilig.nl.
- Ga naar 'Alarmsysteem' of 'Instellingen':
- Website: Klik op Alarmsysteem > Instellingen aanpassen.
- App: Ga naar Instellingen > Instellen accessoires.
- Selecteer de sensor die je wilt verwijderen.
- Verwijder het apparaat: klik op Verwijderen en bevestig je keuze.
- Herstart het alarmsysteem indien nodig.
Wat te doen met een verwijderde sensor? Je kunt het apparaat bewaren voor toekomstig gebruik of op de juiste manier recyclen. Wil je de sensor opnieuw koppelen? Volg dan de installatie-instructies in de handleiding of op onze website.
Op de huiscentrale vind je een sticker waar op staat welk type huiscentrale je in bezit hebt. Weet je niet zeker welke huiscentrale je hebt dan kun je dat via deze link eenvoudig achterhalen: overzicht huiscentrales
Dit type kun je vervolgens rechtsboven in de webshop kiezen.
Op de volgende pagina wordt dit in detail uitgelegd: https://www.woonveilig.nl/gebruikerstips-batterijen
Als de WoonVeilig huiscentrale geen (goede) verbinding heeft met een accessoire dan wordt dit telefonisch of per e-mail gemeld aan de eerste contactpersoon.
-
Is het plastic lipje verwijderd? Is het WoonVeilig systeem nog maar net geïnstalleerd, dan is het aan te raden om te controleren of het plastic lipje van de accessoire is verwijderd. Deze zit namelijk tijdens verzending ter bescherming van de batterij in de accessoire.
-
Wordt de accessoire gebruikt? Alle accessoires van het WoonVeilig Alarmsysteem zijn al aangemeld. Wordt een accessoire niet in gebruik genomen, dan moet de accessoire worden verwijderd. Dit kan op de persoonlijke WoonVeilig omgeving onder het tabblad 'Alarmsysteem'. Klik onder het kopje 'Accessoires' op de knop 'instellingen aanpassen'. Vink de accessoire aan die moet worden verwijderd en klik op de knop 'Verwijderen'.
-
Is de afstand tussen de huiscentrale en de accessoire meer dan 25 meter? Verhuis de huiscentrale naar een centraler gelegen plek in de woning. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan een WoonVeilig versterker worden geplaatst waarmee het bereik van de huiscentrale verdubbeld wordt. Deze is verkrijgbaar in de WoonVeilig online shop.
- Is er sprake van een storingsbron? Vergroot de afstand tussen de WoonVeilig huiscentrale en de storingsbron naar minstens 50cm. Potentiële storingsbronnen zijn routers of modems met draadloze internet functie (WLAN). Ook kan een aquarium, vochtig wasgoed en een muur die dikker is dan een halve meter of waar veel staal in is verwerkt het signaal ernstig blokkeren.
-
Energiebesparende functie: De bewegingsmelder heeft een energiebesparende functie die voorkomt dat de bewegingsmelder constant bewegingen rapporteert. Daardoor staat de bewegingsmelder pas op scherp als er gedurende 1 minuut geen bewegingen zijn gedetecteerd. Nadat het alarmsysteem is aangezet moet de ruimte die de bewegingsmelder beveiligt gedurende 1 minuut volledig verlaten zijn. Na die minuut rust zal de bewegingsmelder reageren bij beweging.
-
Kijkrichting: De bewegingsmelder dient zo te worden opgehangen dat het looppad van een insluiper dwars door het detectieveld van de melder heen loopt. Een bewegingsmelder reageert niet goed indien het looppad van een insluiper loodrecht op de melder afloopt.
- Hoogte: De bewegingsmelder moet niet te hoog worden opgehangen. De standaard hoogte om een bewegingsmelder op te hangen is 1,90 meter. Hoe hoger de bewegingsmelder wordt opgehangen, hoe verder de detecteerbare alarmzone is. Tevens neemt ook de niet detecteerbare ruimte toe aan de onderkant van de melder. In een smalle gang moet een bewegingsmelder lager worden gehangen zodat niemand er onderdoor kan lopen. Hier kan worden uitgegaan van een hoogte van 1,70 meter.
Indien een rookmelder te dicht is geplaatst bij een badkuip, douche of wasbak dan kan een rookmelder door de hete stoom een valse melding geven. Houd hiermee rekening bij de plaatsing van een rookmelder in een overloop.
Bewegingsmelders kunnen een vals alarm afgeven indien ze op ramen of op bewegende onderdelen zijn gericht.
Ramen: bewegingsmelders kunnen geen warmte door een raam heen detecteren. Wel kan de zon een snelle opwarming van het raamoppervlak veroorzaken waardoor de melders een vals alarm genereren. Aangeraden wordt een gemiddelde afstand van 8 meter tussen het raam en een bewegingsmelder.
Bewegende onderdelen: gordijnen kunnen vaak bewegen door de luchtstroming binnenshuis. Plaats een bewegingsmelder zo dat bewegende onderdelen niet waarneembaar zijn. Aangeraden wordt een gemiddelde afstand van 8 meter tussen de bewegende onderdelen en een bewegingsmelder.
Het WoonVeilig alarmsysteem kent 2 soorten meldingen: een alarmmelding en een systeemmelding.
Indien alarmmeldingen niet worden ontvangen moet de lijst met contactpersonen worden gecontroleerd. Alleen geregistreerde contactpersonen ontvangen een alarmmelding. Check dus in je persoonlijke WoonVeilig omgeving of alle telefoonnummers en e-mailadressen correct zijn ingevoerd.
Systeemmeldingen zoals meldingen van internetstoringen of accessoirefouten worden alleen verstuurd aan de eerste contactpersoon op de lijst van contactpersonen. Om de rangorde van de contactpersonen te wijzigen, klik dan op de oranje pijl naast de naam van de contactpersoon.
Het alarmlicht (in geval van huiscentrale model WV-1716), de camera en de versterker zijn niet terug te vinden in de persoonlijke WoonVeilig omgeving zoals de andere accessoires.
- Het alarmlicht (in geval van huiscentrale WV-1716): Dit heeft met de communicatie tussen de WoonVeilig huiscentrale en het alarmlicht te maken. In het geval van een alarm dienen alle andere accessoires ervoor om een signaal te sturen naar de huiscentrale. Bij het alarmlicht gaat dit echter niet op. Bij een alarm moet het alarmlicht namelijk een signaal ontvangen van de huiscentrale in plaats van verzenden.
- De camera: Deze is terug te vinden onder het aparte tabblad 'Camera's' in de persoonlijke WoonVeilig omgeving.
- De versterker: Deze is niet opgenomen in de lijst met accessoires omdat de enige functie van de versterker is om signalen te versterken.
Na een alarm brandt op de huiscentrale het middelste lampje “Melding” rood. Door op de huiscentrale de knop “Bevestigen” in te drukken keert de huiscentrale weer terug in de normale status.
Als de WoonVeilig huiscentrale geen (goede) verbinding heeft met een accessoire, dan brandt op de huiscentrale het middelste lampje 'Melding' geel.
-
Is het plastic lipje verwijderd? Is het WoonVeilig systeem nog maar net geïnstalleerd, dan is het aan te raden om te controleren of het plastic lipje van de accessoire is verwijderd. Deze zit namelijk tijdens verzending ter bescherming van de batterij in de accessoire.
-
Wordt de accessoire gebruikt? Alle accessoires van het WoonVeilig Alarmsysteem zijn al aangemeld. Wordt een accessoire niet in gebruik genomen, dan moet de accessoire worden verwijderd. Dit kan op de persoonlijke WoonVeilig omgeving onder het tabblad 'Alarmsysteem'. Klik onder het kopje 'Accessoires' op de knop 'instellingen aanpassen'. Vink de accessoire aan die moet worden verwijderd en klik op de knop 'Verwijderen'.
-
Is de afstand tussen de huiscentrale en de accessoire meer dan 25 meter? Verhuis de huiscentrale naar een centraler gelegen plek in de woning. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan een WoonVeilig versterker worden geplaatst waarmee het bereik van de huiscentrale verdubbeld wordt. Deze is verkrijgbaar in de WoonVeilig online shop.
- Is er sprake van een storingsbron? Vergroot de afstand tussen de WoonVeilig huiscentrale en de storingsbron naar minstens 50cm. Potentiële storingsbronnen zijn routers of modems met draadloze internet functie (WLAN). Ook kan een aquarium, vochtig wasgoed en een muur die dikker is dan een halve meter of waar veel staal in is verwerkt het signaal ernstig blokkeren.
Als er sprake is van een stroom- of internetstoring dan ontvangt de eerste contactpersoon een systeemmelding. Afhankelijk van de instellingen ontvangt de eerste contactpersoon deze systeemmelding telefonisch, per SMS of per e-mail.
De huiscentrale beschikt over een noodstroomvoorziening die het alarmsysteem gedurende 8 uur van stroom voorziet. In het geval van een stroom- of internetstoring blijft de sirene actief maar er worden geen alarmmeldingen verzonden. Het WoonVeilig alarmsysteem blijft wel alles registreren en zodra de storing is verholpen wordt een systeemmelding verstuurd en worden alle eventuele meldingen alsnog toegevoegd in het logboek van je persoonlijke WoonVeilig omgeving.
Batterijen gaan gemiddeld zo’n 2-4 jaar mee. Dit is met name afhankelijk van de functie van en de plaats waar de accessoire is geïnstalleerd. De batterij van een deur-/raamcontact bij een voordeur is sneller leeg dan een deur-/raamcontact bij een balkondeur op de eerste verdieping. Hoe intensiever de accessoire wordt gebruikt hoe sneller de batterij moet worden vervangen.
Batterijen kunnen zelf worden vervangen. In de WoonVeilig online shop staan de specificaties van alle batterijen per accessoire. Hier kunnen batterijen ook meteen worden besteld. In de handleiding van de accessoire staat hoe de batterijen moeten worden vervangen.
De melding 'Sensor batterij controle' houdt in dat de batterij van de accessoire binnen één maand leeg zal zijn. Aangeraden wordt om de batterij dan ook zo snel mogelijk na de melding te vervangen. Zodra de batterij is vervangen wordt binnen 24 uur de melding 'Sensorbatterij OK' verstuurd. Ook zal op de huiscentrale het middelste lampje ‘Melding’ automatisch uitgaan. Bij het verwisselen van de batterijen is het belangrijk dat de accessoire gedurende 5 minuten zonder batterij wordt gelaten. Na deze 5 minuten kan de batterij worden geplaatst en wordt deze gecontroleerd.
Batterijen kunnen zelf worden vervangen. Let bij de vervanging van de batterij op de juiste voltage. In de WoonVeilig online shop staan de specificaties van alle batterijen per accessoire. Hier kunnen batterijen ook meteen worden besteld. In de handleiding van de accessoire staat hoe de batterijen moeten worden vervangen.
Bij een stroomstoring wordt de noodstroomvoorziening van de huiscentrale aangeschakeld. Nadat een stroomstoring hersteld is moet de spanning van de accu worden gecontroleerd. Tijdens deze controle zal het middelste lampje 'Melding' op de huiscentrale oranje branden. Zodra de controle klaar is wordt de melding ‘Batterij ok’ verstuurd en het middelste lampje 'Melding' gaat automatisch uit.
Nee, het is technisch niet mogelijk om de Slimme stekker aan te sluiten op de versterker. Beoordeel of het mogelijk is om de huiscentrale te verplaatsen of dat je een ander stopcontact kiest de Slimme stekker.
Als het WoonVeilig alarmsysteem op een nieuwe modem of router wordt aangesloten kan het beste alle netwerkapparaten worden herstart:
1.Zet de modem, router en switch uit; 2.Trek de voeding uit de WoonVeilig huiscentrale en zet de batterijschakelaar aan de zijkant op ‘Uit’; 3.Wacht nu 90 seconden voordat de modem weer wordt aangezet; 4.Zodra op de modem het ‘Online’ lampje continu brandt kan de router en/of de switch weer worden aangezet; 5.Heeft de router en/of de switch weer verbinding, zet dan de batterijschakelaar van de huiscentrale op ‘Aan’ en sluit de stroom weer aan op de huiscentrale; 6.Op de huiscentrale brandt het onderste lampje (Online) continu groen en na 11 minuten wordt automatisch een melding verstuurd dat de internetverbinding is hersteld.
Nee, de akoestische glasbreukmelder beveiligt een gehele ruimte met een maximale afstand van 6 meter tot aan het glas. Op die manier beveilig je een gehele ruimte tegen een inbraakpoging met maar 1 melder.
Nee, de akoestische glasbreukmelder geeft alleen een alarm bij brekend glas uit deuren en ramen. Een glas laten vallen zorgt dus niet voor een vals alarm. Dit komt omdat de akoestische glasbreukmelder enkel reageert op een specifiek geluidsspectrum.
De binnensirene is voorzien van een noodstroomvoorziening. Deze noodstroomvoorziening zorgt ervoor dat de binnensirene bij stroomuitval nog tot 12 uur actief blijft. Wanneer de stroomstoring is hersteld, schakelt de binnensirene weer automatisch over op het lichtnet.
De binnensirene gaat af bij een alarmmelding. Er klinkt dan een luid signaal van 95 dB ~ 104 dB. Je kunt de binnensirene ook zo instellen dat je een signaal hoort bij het in- en uitschakelen van het alarm, en bij de vertragingstijden.
-
Bedraad: Let op dat de camera eerst bedraad werkt voordat het draadloos kan functioneren. Bij de installatie is van belang dat de ethernetkabel als eerste wordt aangesloten en daarna pas de stroom. Werkt de camera met ethernetkabel, dan moet de camera worden herstart om het draadloos te laten werken. De voeding en de ethernetkabel moeten worden losgekoppeld van de camera. Wacht 30 seconden met het weer aansluiten van de voeding.
-
Instellingen: Op de persoonlijke WoonVeilig omgeving moet onder het tabblad 'Camera's' worden gecontroleerd of de instellingen van de camera juist zijn. Vaak voorkomende fouten bij het invoeren van de netwerksleutel en de SSID zijn het niet rekening houden met hoofdlettergevoeligheid en het verkeerd interpreteren van bepaalde tekens (het cijfer ‘0’ wordt bijvoorbeeld vaak als de letter ‘O’ gezien).
- Bereik: Controleer of het netwerk goed te bereiken is op de locatie waar de camera geplaatst is. Dit is het makkelijkst te doen door een computer, pda of mobiele telefoon welke beschikt over een WiFi-verbinding te plaatsen op deze locatie en te kijken hoe goed het bereik is.
Huiscentrale
- Voer een powercycle uit (zie uitleg powercycle).
- Controleer de aansluiting en sluit de huiscentrale direct op het modem aan.
- Controleer of de UTP-kabel goed functioneert of vervang deze.
- Voer een harde reset uit indien het probleem blijft bestaan.*
- Indien nog steeds offline: neem contact op voor een vervangende huiscentrale.
Let op: Na een harde reset moet door een Resync. Vergeet niet accessoires opnieuw aan te melden.
- Herstart de huiscentrale door de stekker uit het stopcontact te halen, de batterijschakelaar op Uit te zetten, dan 30 seconden te wachten en de stekker er weer in te doen.
- Maak opnieuw verbinding met WoonVeilig; Wijzig hiervoor het wachtwoord van de eerste bewoner, hierna wordt een melding gegeven dat de huiscentrale wordt herstart waarna opnieuw contact wordt gezocht.
Blijft de huiscentrale offline? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Als de registratie niet lukt, probeer dan het volgende:
- Herstart de huiscentrale door de stekker uit het stopcontact te halen, de batterijschakelaar op UIT te zetten, dan 30 seconden te wachten en de stekker er weer in te doen.
- Controleer of de huiscentrale is verbonden met de router van uw internetprovider.)
- Probeer een andere netwerkkabel en probeer opnieuw te registreren.
Komt het probleem steeds terug? Neem dan contact met onze klantenservice.
Een powercycle is een herstart van de huiscentrale om verbindingsproblemen op te lossen. Volg deze stappen:
- Haal de stekker van de huiscentrale uit het stopcontact.
- Wacht 30 seconden voordat je de stekker weer aansluit.
Let op: Bij sommige modellen (WV-1716) kan het tot 3 minuten duren voordat de huiscentrale weer online is.
Dit betekent dat de huiscentrale offline is. Volg de bovenstaande stappen voor verbinding maken met WoonVeilig.
- Controleer of accessoires zelfstandig knipperen. Batterij is mogelijk bijna leeg.
- Druk op de knop van het accessoire. Als het lampje niet brandt, dan is de batterij leeg.
- Kan de oorzaak niet worden gevonden? Neem contact op met onze klantenservice
- Controleer systeemmeldingen via diagnostics of in de WoonVeilig-app bij Onderhoud.
- Is de oorzaak niet zichtbaar? Voer een powercycle uit (zie uitleg powercycle) en wacht 24 uur op een nieuwe melding.
Let op: De klant moet een actieve beveiligingsdienst hebben voor deze stappen.
Dit betekent dat een alarm is afgegaan en te vroeg is afgemeld.
Oplossing: Schakel het alarm opnieuw in en wacht tot de bevestigingspieptoon klinkt. Daarna kan het alarm correct worden uitgeschakeld.
Een rood knipperende status kan verschillende oorzaken hebben:
Mogelijke oorzaken en oplossingen:
- Communicatieprobleem: Controleer of je huiscentrale correct is verbonden met de router.
- Probleem met een accessoire: Controleer in de app of een sensor, camera of ander apparaat offline is.
- Lage batterijstatus: Vervang de batterijen van de accessoires.
- Sabotage of manipulatie: Controleer of alle accessoires correct zijn geplaatst.
- Systeemfout: Start de huiscentrale opnieuw op.
Wat kun je doen?
- Controleer de lampjes op je huiscentrale, beide moeten groen branden.
- Log in op de app of website om de exacte melding te bekijken.
- Controleer of de huiscentrale correct is aangesloten op de router.
- Herstart de huiscentrale door deze 15 minuten stroomloos te laten.
- Controleer de accessoires via de app en vervang lege batterijen.
Bijlft het probleem bestaan? Neem dan contact op met onze klantenservice.
- Lang en luid: De bevestigen-knop zit mogelijk vast, waardoor de huiscentrale in een harde reset-loop komt. Zorg dat de knop loskomt en stel de centrale opnieuw in.
- Twee korte dubbele piepjes: De huiscentrale kan defect zijn. Neem contact op voor een vervangende centrale.
- Probeer een ander stopcontact.
- Werkt het nog steeds niet? Test een andere voeding, bijvoorbeeld van een WoonVeilig beveiligingscamera.
- Laat de huiscentrale 24 uur zonder stroom en probeer het opnieuw.
- Blijft het probleem bestaan? Neem contact op met onze klantenservice
- Controleer of de batterijschakelaar aanstaat.
- Indien uitgeschakeld, zet deze aan en laad de accu volledig op.
- Haal de voeding uit de huiscentrale. Als de lampjes direct uitvallen, is de accu mogelijk defect. Neem contact op met onze klantenservice.
Bewegingsmelder
- Controleer of de batterijbesparingsfunctie van invloed is op de waarneming.
- Zorg ervoor dat de montage correct is:
- Minimaal 1,8 meter en maximaal 2,2 meter hoogte.
- Lampje aan de bovenkant van het venster.
- Geplaatst in een hoek van de ruimte, niet midden op een muur.
- Gebruik de teststand: druk op de knop van de melder en beweeg ervoor.
- Controleer of de naam van de melder correct in het systeem staat door een stil alarm te testen.
- Als het alarm elke minuut afgaat, voer dan een ladetest uit. (Leg het frontje in een lade, sluit deze en test opnieuw)
- Als het alarm niet direct na inschakeling en/of niet elke minuut afgaat, probeer dan een wisseltest. (Verwissel het frontje met een bewegingsmelder op een andere lokatie)
- Controleer of beide batterijen zijn vervangen (voor MOV-31).
- Gebruik het juiste type batterij.
- Haal de batterijen er 5 minuten uit en plaats ze opnieuw.
- Controleer of de naam van de melder correct in het systeem staat.
- Test de batterijen door ze in een andere bewegingsmelder te plaatsen.
Blijft de melding? Neem dan contact op met onze klantenservice.
- Controleer of beide batterijen vervangen zijn (voor MOV-31).
- Gebruik het juiste type batterij.
- Haal de batterijen er 5 minuten uit en plaats ze opnieuw.
Blijft het probleem? Neem dan contact op met onze klantenservice.
- Controleer of de melder werkt. Indien niet, probeer een batterijvervanging.
- Test het bereik door de melder dicht bij de huiscentrale te houden en opnieuw aan te melden.
Werkt het nog steeds niet? Neem contact op met onze klantenservice.
Deur-/Raamcontact
- Controleer of het contact correct is gemonteerd.
- Controleer of de batterij nog goed werkt.
- Controleer of er bereik is naar de huiscentrale.
Blijft het probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
- Controleer of de afstand tussen de magneet en het contact correct is.
- Controleer of de ondergrond veel metaal bevat, wat het magnetisme kan verstoren.
- Voer een wisseltest uit.
Blijft het probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
- Controleer of het juiste type batterij wordt gebruikt.
- Haal de batterij er 5 minuten uit en plaats deze opnieuw.
- Controleer of de naam van de melder correct in het systeem staat door een stil alarm te testen.
- Probeer een nieuwe batterij.
Blijft het probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
- Controleer of de montage correct is (check de handleiding): De streepjes op het contact moeten tussen de schroefgaten van de magneet staan.
- Blijft het probleem? Stuur een foto van de installatie naar klantenservice@woonveilig.nl.
- Controleer de benaming door een stil alarm te testen.
Nog steeds een probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
Controleer of het juiste type batterij wordt gebruikt.
Blijft het probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
- Controleer of de melder werkt. Indien niet, probeer een batterijvervanging. Let op: batterijen moeten minimaal 5 minuten uit het apparaat zijn voordat nieuwe worden geplaatst.
- Test het bereik door het apparaat dicht bij de huiscentrale te houden en opnieuw aan te melden.
Werkt het nog steeds niet? Neem contact op met onze klantenservice.
Bedieningspaneel
- Controleer of het bedieningspaneel functioneert. Indien niet, vervang de batterij.
- Probeer het bedieningspaneel opnieuw aan te melden bij de huiscentrale.
- Test het bereik door het paneel dicht bij de huiscentrale te houden en het alarm in te schakelen.
Blijft het probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
Vervang de batterij en wacht 5 minuten voordat je de nieuwe batterij plaatst.
Blijft de melding? Neem contact op met onze klantenservice.
Vervang de batterij en wacht 5 minuten voordat je de nieuwe batterij plaatst.
Blijft het probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
- Controleer of het bedieningspaneel werkt. Indien niet, vervang de batterij.
- Test het bereik door het paneel dicht bij de huiscentrale te houden en opnieuw aan te melden.
Blijft het probleem? Neem contact op met onze klantenservice.
Gebruik Works With
WoonVeilig bewaakt 24 uur per dag je huis. Een slim huis start met een slim alarm. Met dit slimme alarm kan je ook apparaten van ‘anderen’ slimmer maken. Hiervoor ontwikkelt WoonVeilig het ‘Works with WoonVeilig’ programma. Dit programma zorgt ervoor dat je WoonVeilig-apparaten veilig en moeiteloos samenwerken met apparaten van derden die je dagelijks gebruikt. Binnen en buiten.
Laat met het Woonveilig alarmsysteem lijken alsof je thuis bent ook al ben je dat niet. Bij het aanzetten van het WoonVeilig alarmsysteem gaan de gekozen Hue lampen automatisch aan wanneer het donker is tot het geselecteerde tijdstip. Ook kun je in de ochtend de Hue lampen aan laten gaan totdat het licht wordt. Hierna gaan je Hue lampen automatisch weer uit.
Je stelt de koppeling tussen je Philips Hue lampen en WoonVeilig alarmsysteem gemakkelijk in via de WoonVeilig app onder de knop Works With. Kies Philips Hue.
Inbrekers houden niet van licht. Zeker niet van een rood knipperend waarschuwingslicht. Is er een alarmsituatie? Dan gaat de sirene en worden jij en de buren gebeld en geven je Hue lampen automatisch een fel knipperend rood waarschuwingslicht (bij witte Hue lampen knipperen
Download de app via Appstore voor IOS of via Google Play voor Android.
Ga naar je WoonVeilig app en kies voor de knop Works With in het menu. Kies Philips Hue. Schakel de aanwezigheidssimulatie in. Selecteer vervolgens de lampen die je wilt gebruiken voor de aanwezigheidssimulatie. Stel vervolgens de begin en eindtijd in.
Ga naar je WoonVeilig app en kies voor de knop Works With in het menu. Kies Philips Hue. Schakel het waarschuwingslicht bij alarm in. Selecteer vervolgens de lampen die rood moeten kleuren wanneer het alarm afgaat.
Wanneer het alarm afgaat en het waarschuwingslicht is ingeschakeld gaan de geselecteerde lampen rood knipperen. De lampen stoppen met knipperen wanneer het alarm wordt uitgeschakeld. De lampen blijven wel rood. De persoonlijke instellingen van de lampen dienen opnieuw ingesteld te worden via de Philips Hue app.
Ga naar je WoonVeilig app en kies voor de knop Works With in het menu. Kies Philips Hue. Klik vervolgens op verbinding met Philips Hue verbreken.
Dienst BeveiligerAanHuis
In geval van een alarm wordt de WoonVeilig alarmmelding automatisch verzonden naar de NVD alarmcentrale. De NVD alarmcentrale brengt de beveiliger op de hoogte zodat er snel actie kan worden ondernomen.
Mocht je de BeveiligerAanHuis alarmmelding willen annuleren dan kun je direct contact opnemen met de meldkamer van de NVD alarmcentrale op nummer 023 - 591 19 11. Houd hiervoor de code-identificatienummer bij de hand. De persoonsgebonden code-identificatiekaart heb je na afronding van de registratie per post ontvangen.
Belangrijke informatie
- Het code-identificatienummer is persoonsgebonden.
- Het code-identificatienummer is verplicht bij elk contact met de alarmcentrale.
- Noem bij elk contact alleen de eerste 6 cijfers van het nummer.
- Wordt je gedwongen je nummer te gebruiken, geef dan naast de 6 cijfers ook de lettercombinatie door. De politie zal dan direct worden gealarmeerd!
- Neem direct contact op met de alarmcentrale bij: het testen van je WoonVeilig alarmsysteem, een bedieningsfout en een vals alarm.
- Met de kaart kunt je 24 uur per dag telefonisch contact opnemen met de alarmcentrale om de hulp van een beveiliger in te roepen.
- Vermissing of diefstal van de kaart? Neem dan direct contact op met de WoonVeilig klantenservice.
Heb je na het doornemen van deze procedure nog vragen? Neem dan even contact op met onze klantenservice.
Beveiligingscamera's
Ga naar: WoonVeilig-app > Instellingen > Accessoires > Selecteer de camera > Berichten inschakelen.
- Doe een powercycle: Haal de camera en het modem 30 seconden van de stroom en sluit ze opnieuw aan.
- Helpt dit niet? Doe dan een 15 minuten powercycle en probeer het opnieuw.
- Controleer hoe de camera is verbonden:
- Via WiFi: Sluit de camera tijdelijk met een netwerkkabel aan op het modem en probeer verbinding te maken. Als dit werkt, stel dan opnieuw de WiFi-instellingen in via de WoonVeilig app.
- Via een Ethernetkabel:
- Sluit de camera direct aan op het modem en voer een powercycle uit.
- Controleer de camera-lampjes (voor buitencamera’s moet het donker zijn).
- Vervang indien nodig de voeding met een andere camera of huiscentrale.
- Probeer een andere LAN-poort en vervang de LAN-kabel.
Werkt de camera nog steeds niet? Neem contact op met onze klantenservice.
- Wissel de voeding uit met die van een andere camera of huiscentrale.
- Als de camera met een andere voeding wel werkt, neem contact op voor een vervangende adapter.
Werkt de camera nog steeds niet? Neem contact op met onze klantenservice.
- Herstelt de verbinding vanzelf? Dit wijst op een probleem met de (draadloze) netwerkverbinding. Controleer je router of WiFi-bereik.
- Is een powercycle nodig om de verbinding te herstellen? Dit kan wijzen op een DHCP-conflict. Controleer of een TP-Link Deco systeem aanwezig is en volg deze instructievideo.
- Oplossingen voor DHCP-problemen:
- Zet je modem in bridge-modus en gebruik slechts één router.
- Zet alle routers om naar access points en verbind alle apparaten via het modem.
- Controleer of de voeding van de camera mogelijk de oorzaak is.
- Sluit de camera tijdelijk met een netwerkkabel aan.
- Open de WoonVeilig app en ga naar Instellingen > Instellen accessoires > Camera > Draadloos WiFi netwerk.
- Selecteer uw WiFi-netwerk en voer het wachtwoord in.
- Controleer de verbinding en test of de camera correct werkt.
- Sluit de camera bekabeld aan (er kunnen maximaal 4 camera’s per alarmsysteem worden geregistreerd).
- Log in op de website en ga naar Camera’s > Camera toevoegen.
- Voer het MAC-adres en de naam in. Laat de draadloze instellingen leeg.
- Werkt het niet?
- Controleer of het MAC-adres correct is en vrijstaat voor registratie.
- Volg stappen bij ‘Internetverbinding verbroken’ als de camera geen verbinding maakt.
- Voor draadloze verbinding, volg de WiFi-installatiestappen uit punt 5.
- Ga naar camera.woonveilig.nl.
- Klik op Registreren en kies Doorgaan zonder WoonVeilig alarmsysteem.
- Maak een nieuw account aan en voeg de camera toe met het MAC-adres.
- Werkt het niet? Controleer of het MAC-adres correct is en vrijstaat voor registratie.
Ja, na het afgaan van het alarm wordt de sensor geactiveerd en zal de camera blijven opnemen zodra de sensor beweging waarneemt.
Nee, als het alarm is ingeschakeld (geheel of gedeeltelijk) begint de camera direct met opnemen zodra beweging wordt gedetecteerd. Als het alarm is uitgeschakeld worden géén automatische opnames gemaakt.
Nee, de bewegingssensor wordt gebruikt om te blijven opnemen ná het af laten gaan van het alarm.
Nee.
Nee.
Ja, de camera dient met schroeven aan de muur of plafond bevestigd te worden. Hiervoor kunt u de meegeleverde boormal gebruiken.
De maximale resolutie van de buitencamera is 1080p (FullHD)
Ja.
Ja, Als u de camera draadloos wilt gebruiken, test dan eerst op de gewenste locatie of het signal sterk genoeg is voordat u de camera aan de muur/plafond bevestigd.
Ja, de camera is weersbestendig en daardoor bestand tegen alle normaal voorkomende weersomstandigheden.
Via een Powerline adapter (internet via stroomnetwerk) kunt u de camera over een grotere afstand aansluiten. Wij bieden geen ondersteuning op producten van derden. Test de camera altijd eerst direct aangesloten op uw internetmodem.
De buitencamera neemt op bij bewegingsdetectie wanneer het alarm gedeeltelijk of volledig is ingeschakeld.
Volg aub de volgende stappen om Flash te activeren binnen Google Chrome;
Typ chrome://settings/content in de adresbalk. Zoek het Flash Player-item in het scherm Inhoudsinstellingen. Controleer de status. Selecteer Sites toestemming geven voor uitvoer van Flash, en klik vervolgens op Gereed. Om Flash Player-instellingen te beheren per site, klikt u op Uitzonderingen beheren. Voer in het scherm Flash-uitzonderingen het websitedomein in ( alarmsysteem.woonveilig.nl ) en kies vervolgens Toestaan. Als u klaar bent met het toevoegen van sites, klikt u op Gereed.
Controleer of uw huiscentrale beschikt over de meest recente software.
De Woonveilig camera’s werken op alle types huiscentrale, controleer wel altijd of uw huiscentrale beschikt over de meest recente software.
1 meter
1 meter
Login via je online account op alarmsysteem.woonveilig.nl en klik op het tabblad Camera’s. Daar vind je naast het live beeld van de HD buitencamera een schakelaar om de infrarood functie aan of uit te schakelen. Test het verschil. Wij adviseren om het nachtzicht uit te zetten.
Duurzaamheid
-
Inleveren bij de Milieustraat Het product kan je ook inleveren bij de milieustraat of afvalscheidingsstation van jouw gemeente.
- Inleverbakken in de winkel Bij meer dan 3.000 winkels (vooral bouwmarkten en supermarkten) staan inleverbakken waarin je jouw product kwijt kunt. Bekijk hier waar jouw dichtstbijzijnde inleverpunt is
Ben je nog geen WoonVeilig klant? Ontdek nu welke beveiligingsoplossing het beste bij jou past.
Wil je weten wat jij nodig hebt voor de basis van jouw huisbeveiliging? Beantwoord dan 3 eenvoudige vragen en wij voorzien jou direct van een transparant beveiligingsadvies op maat: je weet direct welke WoonVeilig melders jij nodig hebt en wat de aanschafkosten zijn.
Start mijn adviesaanvraag1. Hoeveel directe toegangen tot jouw woning wens je te beveiligen?
Tel hierbij alle deuren en ramen die open kunnen aan zowel de voorzijde, zijkanten en achterzijde van de woning; kortom alle toegangen waar een potentiële indringer jouw woning dus direct kan betreden. Denk ook aan de eerste/tweede verdieping: heb je bijvoorbeeld toegankelijke balkons? Neem dan ook die deuren en ramen die open kunnen mee. Een directe toegang tot jouw woning beveiligen we met een deur-/raamcontact. Daarmee krijg je direct een melding als een raam of deur geopend wordt.
Een andere hoeveelheid nodig? Bij het uiteindelijke beveiligingsadvies kun je dit zelf nog aanpassen.
Vorige2. Hoeveel ruimtes in jouw woning zal een potentiële indringer altijd passeren?
Bedenk wat de meest aannemelijke plaats is waar een potentiële indringer jouw huis binnen kan komen en wat van daaruit de meest logische doorgangsroute van jouw huis is (veelgenoemde voorbeelden van ruimtes op de doorgangsroute: de hal, woonkamer, keuken en eventuele overloop). Een ruimte op de doorgangsroute beveiligen we met een bewegingsmelder. Wordt de ruimte waar deze hangt doorkruist dan ontvang je direct een melding.
Een andere hoeveelheid nodig? Bij het uiteindelijke beveiligingsadvies kun je dit zelf nog aanpassen.
Vorige3. Wat vind je nog meer van belang voor jouw huisbeveiligingsoplossing?
Kies uit: (meerdere antwoorden mogelijk)
Jouw persoonlijke beveiligingsadvies is bijna gereed.
Vul hieronder jouw e-mailadres in om direct jouw beveiligingsadvies te bekijken.
Vul een geldig e-mailadres in.
Jouw advies wordt samengesteld
Bedankt voor het invullen van jouw gegevens
Op basis daarvan hebben wij jouw persoonlijke beveiligingsadvies opgesteld. Heb je vragen over jouw beveiligingsadvies of over de installatie van WoonVeilig dan kun je hieronder ook direct een belafspraak inplannen met een van onze beveiligingsexperts.
Maak direct een belafspraak met onze beveiligingsexpert Ga direct naar mijn beveiligingsadvies